Bloglovin'

Follow on Bloglovin

12 juni 2014

Gratis haakpatroon: kinderponcho

Ik had je kort geleden beloofd het patroon van de gehaakte kinderponcho uit te schrijven en die belofte kom ik graag na. Het is geen moeilijk patroon, al lijkt dat op het eerste gezicht misschien wel zo..


Ik vind het echt een beetje jammer dat 'mijn' poncho zo'n grote zwarte lap is, maar jullie hebben kunnen lezen waardoor dit kwam.. Hierbij geef ik jullie het basispatroon. Moet ik er nog bij zeggen dat ik het natuurlijk níét fijn vind als mensen dit patroon voor commerciële doeleinden gebruiken en het wél fijn vind als je even een linkje naar mij op je blog plaatst als je over dit patroon schrijft? Nee. toch?

Gebruik bij het haken een haaknaald nr. 5 en gebruik een dubbele draad dikke acryl. Ik gebruikte 1 draad Royal en 1 draad Sparkle, beide te koop bij Zeeman.

Start
Haak een aantal lossen dat deelbaar is door 6 en haak er nog 8 extra. Je lossen moeten samen tussen de 50 en 60 cm. lang zijn (voor een meisje tussen de 5 en 10 jaar), want ze vormen de hals van de poncho. Verbind de laatste losse aan de eerste met behulp van een halve vaste.

Stap 1
Haak aan iedere losse een vaste en verbind de laatste vaste aan de eerste met behulp van een halve vaste.

Maak de volgende berekening en schrijf de uitkomst op een papiertje. Deze uitkomst noem ik in het stuk hierna 'kwart halslijn;' totaal aantal lossen delen door 4 en dan min 2. Bijvoorbeeld; als mijn totale aantal lossen 68 is is mijn kwart halslijn; 68 : 4 = 17, min 2 = 15.

Stap 2  
Haak 2 lossen, dit geldt als je eerste stokje. Haak in de volgende vaste een stokje en daarna een losse. Sla 1 vaste over en *haak in de volgende 2 vasten een stokje en daarna een losse. Sla weer een vaste over.* Herhaal wat tussen de *…* staat tot je vanaf het begin van rij 2 één keer je kwart halslijn hebt afgewerkt.

In het voorbeeld waarin mijn kwart halslijn 15 is heb ik dan dus 5 setjes van 2 stokjes en 1 losse.

Stap 3  
Haak in de volgende 2 vasten een stokje en daarna 2 lossen. Sla geen vasten over, maar haak in de volgende 2 vasten weer een stokje. Dit vormt één van de 2 punten van de poncho.

Stap 4  
Haak 1 losse, sla 1 vaste over en herhaal wat er in stap 2 tussen *…* staat tot je vanaf stap 4 twee keer je kwart halslijn hebt afgewerkt.

In het voorbeeld waarin mijn kwart halslijn 15 is heb ik dan dus na stap 3 10 setjes van 2 stokjes en 1 losse.

Stap 5  
Herhaal stap 3

Stap 6  
Haak 1 losse, sla 1 vaste over en herhaal wat er in stap 2 tussen *…* staat tot je vanaf stap 5 één keer je kwart halslijn hebt afgewerkt en verbind de laatste losse van de rij aan het eerste stokje met behulp van een halve vaste

Verder
De rest van de poncho is niet moeilijk; begin iedere nieuwe rij door een halve vaste in de eerste 2 vasten te haken en haak daarna in iedere opening tussen de 2 stokjes uit de vorige rij weer 2 stokjes, gevolgd door een losse. In de punten van de poncho haak je steeds 2 stokjes + 2 lossen + 2 stokjes. Verbind steeds de laatste losse van de rij aan het eerste stokje met behulp van een halve vaste.

Je poncho is klaar als hij vanaf de hals tot aan één van de punten 50 tot 60 cm meet. Of als jij hem groot genoeg vindt, natuurlijk. Je kunt je poncho ook in verschillende kleuren haken, of opleuken met gehaakte bloemen, vilt, of linten. Mocht de halsopening na het haken toch aan de grote kant blijken te zijn dan kun je dit verhelpen door een aantal rijen vasten aan de hals te haken, waarbij je in de punt steeds 2 vasten samen haakt.
Ik ben benieuwd naar jouw creaties, hopelijk wat kleurrijker dan die van mij? Laat het weten via de facebook pagina van iets-unieks. Heb je vragen of is er iets onduidelijk over dit patroon? Laat het mij dan ook gerust weten. Tot later!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten